De veelgestelde vragen

Top 10 veelgestelde vragen

  • Tot wanneer kan ik me inschrijven?

    Heb jij je al vóór de veilingdatum ingeschreven? Dan ontvang je uiterlijk 21 september per e-mail een aanbod. Heb je eerst de veiling afgewacht en je pas daarna ingeschreven? Dan ontvang je het aanbod wat later, namelijk wanneer het voor iedereen beschikbaar is. Dit Energiecollectief loopt t/m 22 oktober 2017.

  • Is de inschrijving echt vrijblijvend?

    Inschrijven voor het Energiecollectief van de Consumentenbond is volledig vrijblijvend. Je zit dus nergens aan vast.

  • Waarom biedt de Consumentenbond een 1-jarig én 3-jarig contract aan?

    Hoewel jaarlijks overstappen vaak het voordeligst is, zijn ook 3-jarige contracten momenteel erg aantrekkelijk. Daarom bieden we via het Energiecollectief ook een voordelig 3-jarig contract aan.

  • Wat zijn de voorwaarden om mee te doen aan het Energiecollectief?

    Voor deelname aan het Energiecollectief gelden de volgende voorwaarden:

    • Je verbruikt niet meer elektra dan 20.000 kWh per jaar.
    • Je verbruikt niet meer gas dan 10.000 m³ per jaar.
  • Wat doet de Consumentenbond met mijn inschrijfgegevens?

    De Consumentenbond gebruikt je gegevens uitsluitend voor het Energiecollectief. We benaderen je alleen over andere onderwerpen als je ons hiervoor toestemming hebt gegeven.

  • Waarom heb ik geen bevestigings-e-mail ontvangen van mijn inschrijving?

    Het kan zijn dat onze bevestigings-e-mail in je map met ongewenste e-mail is terechtgekomen. Ook kan het zijn dat het e-mailadres niet correct is doorgegeven. Neem contact op met onze klantenservice via 088-66 99 088.

  • Ik heb een vast contract bij mijn huidige energieleverancier. Kan ik toch meedoen?

    Let bij het overstappen op het kijkvenster van de nieuwe leverancier. Dit is de periode die de leverancier uiterlijk wacht met de start van het nieuwe contract (gerekend vanaf de aanvraagdatum). Dit kijkvenster verschilt per energieleverancier.

    De nieuwe leverancier controleert altijd de einddatum van je huidige contract in het zogenoemde Contract Einde Register (CER). Valt de einddatum van je huidige contract binnen het genoemde kijkvenster? Dan zal de overstap probleemloos verlopen. Je nieuwe leverancier neemt je energiecontract onmiddellijk over aan het einde van je huidige contract. Valt de einddatum van je huidige contract buiten het kijkvenster? Dan kan het zijn dat je het contract moet afkopen. De maximale afkoopsommen heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) als volgt vastgesteld:

    • € 50,- per product voor een contract met een resterende looptijd van minder dan 1,5 jaar;
    • €75,- per product voor een contract met een resterende looptijd van tussen de 1,5 en 2 jaar;
    • € 100,- per product voor een contract met een resterende looptijd van tussen de 2 en 2,5 jaar;
    • € 125,- per product met een resterende looptijd van meer dan 2,5 jaar.


    Elektriciteit en gas worden gezien als afzonderlijke contracten. Als je je contract afkoopt, kun je de welkomstpremie van je huidige contract mislopen. Dit kun je navragen bij je huidige leverancier.

    Tip: Houd de einddatum van je nieuwe contract in de gaten. Wie weet is het na afloop van het nieuwe contract opnieuw interessant om over te stappen. 

  • Is het Energiecollectief alleen voor leden van de Consumentenbond?

    Nee. Zowel leden als niet-leden kunnen zich aanmelden voor het Energiecollectief.

  • Ik weet niet wat mijn energieverbruik is. Kan ik me toch inschrijven?

    Als je niet zeker weet wat je jaarlijkse energieverbruik is, gebruik dan onderstaande tabel. Hierin zie je het gemiddeld verbruik per huishouden, gebaseerd op het aantal personen:

    Indicatief verbruik per huishouden
    Grootte Gas Elektriciteit
    1 persoon 1.000 m³ 1.500 kWh
    2 personen 1.100 m³ 2.500 kWh
    3 personen 1.500 m³ 3.500 kWh
    4 personen 1.700 m³ 4.500 kWh
    5 personen 1.800 m³ 5.000 kWh
  • Ik ben al overgestapt met een eerder Energiecollectief. Kan ik nu weer meedoen?

    Of je weer mee kunt doen, hangt af van de resterende looptijd van je contract. Het is belangrijk dat je contract afloopt binnen het zogenaamde kijkvenster. Het kijkvenster is de maximale periode die een nieuwe leverancier wacht om jouw huidige contract over te nemen. Dit kijkvenster verschilt per leverancier.

    De nieuwe leverancier controleert altijd de einddatum van je huidige contract in het zogenoemde Contract Einde Register (CER). Valt de einddatum van je huidige contract binnen het genoemde kijkvenster? Dan zal de overstap probleemloos verlopen. Je nieuwe leverancier neemt je energiecontract onmiddellijk over aan het einde van je huidige contract. Valt de einddatum van je huidige contract buiten het kijkvenster? Dan kan het zijn dat je het contract moet afkopen. De maximale afkoopsommen heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) als volgt vastgesteld:

    • € 50,- per product voor een contract met een resterende looptijd van minder dan 1,5 jaar;
    • €75,- per product voor een contract met een resterende looptijd van tussen de 1,5 en 2 jaar;
    • € 100,- per product voor een contract met een resterende looptijd van tussen de 2 en 2,5 jaar;
    • € 125,- per product met een resterende looptijd van meer dan 2,5 jaar.


    Elektriciteit en gas worden gezien als afzonderlijke contracten. Als je je contract afkoopt, kun je de welkomstpremie van je huidige contract mislopen. Dit kun je navragen bij je huidige leverancier.

Overig

  • Is het Energiecollectief alleen van de Consumentenbond?

    Het Energiecollectief is een initiatief van de Consumentenbond. We werken samen met Pricewise, een bedrijf dat energieveilingen organiseert. Daarnaast verwerkt en verstuurt Pricewise de aanvragen.

  • Hoe onafhankelijk is Pricewise?

    Pricewise is 100% onafhankelijk. Geen enkele energieleverancier heeft een direct of indirect belang in Pricewise.

  • Verdient de Consumentenbond eraan als ik gebruikmaak van het Energiecollectief?

    De Consumentenbond ontvangt een vergoeding per overstapper.

    • Nieuwe klant 1 jaar: € 46
    • Nieuwe klant 3 jaar: € 50
    • Bestaande klant: € 28,50
  • Bij welk verbruik is een overstap interessant?

    Grote én kleine huishoudens kunnen flink besparen op energiekosten. Deelnemers van het Energiecollectief zien na afloop van iedere veiling welk voordeel ze kunnen verwachten, en dus of het de moeite waard is om over te stappen. Het geschat voordeel staat altijd in verhouding met je huidige contract en verbruik.

  • Kan ik ook meedoen als ik in een huurhuis woon?

    Als je huidige energiecontract al op jouw naam staat (of dat van je partner), kun je gewoon meedoen.

  • Kan ik ook meedoen als ik stadsverwarming heb?

    Ja, je kunt gewoon meedoen aan het Energiecollectief. Geef wel op het inschrijfformulier aan dat het alleen om elektriciteit gaat. Na de veiling ontvang je een persoonlijk aanbod voor enkel elektriciteit.

  • Kan ik een extra huis of aansluiting inschrijven?

    Het aantal aansluitingen waarvoor je een aanbieding kunt ontvangen is onbeperkt.

  • Kan ik ook meedoen als ik twee verschillende energieleveranciers heb?

    Ja, je kunt ervoor kiezen om al je energieproducten bij één energieleverancier onder te brengen. Vul dan op het aanvraagformulier per product je huidige energieleverancier in.

  • Via welke kanalen word ik benaderd met informatie over het Energiecollectief en mijn aanbod?

    De Consumentenbond stuurt je uitsluitend e-mailberichten over het Energiecollectief en daarnaast kan het zijn dat je een Facebook advertentie of een televisiereclame van ons ziet of een advertentie in Google voorbij ziet komen. We zullen je niet per telefoon of aan de deur benaderen.

  • Mag ik bij het overstappen kiezen voor een andere contractvorm?

    Ja, bij het overstappen mag je zelf kiezen of je gebruik wilt maken van een 1-jarig of 3-jarig energiecontract.

  • Ik heb het aanbod geaccepteerd, maar ik wil mijn overstap annuleren. Waar meld ik dit?

    Wil je toch afzien van het aanbod? Meld dit dan bij de energieleverancier die je hebt gekozen. Het contract kan kosteloos en zonder opgaaf van reden geannuleerd worden binnen 14 kalenderdagen nadat je de welkomstbrief van je nieuwe energieleverancier hebt ontvangen.

  • Moet ik mijn meterstanden doorgeven als ik overstap?

    Ja. Je nieuwe energieleverancier zal je verzoeken om de meterstanden op te geven. Je nieuwe leverancier geeft deze standen ook door aan je huidige leverancier, die daarmee de eindafrekening opmaakt. Het is dus belangrijk dat je je meterstanden nauwkeurig doorgeeft.

    Heb je een slimme meter én toestemming verleend om de meterstanden op afstand uit te laten lezen? Dan hoef je niet zelf de meterstanden door te geven.

  • Kan ik mijn gegevens aanpassen nadat ik ben ingegaan op het aanbod?

    Ja, maar dan wel alleen door rechtstreeks contact op te nemen met je nieuwe energieleverancier.

  • Wat is het verschil tussen een enkele en dubbele meter?

    Bij een enkele meter betaal je 24 uur per dag en 7 dagen per week hetzelfde tarief per kWh elektriciteit. Bij een dubbele meter heb je twee tarieven: een dag- en nachttarief, een hoog- en laagtarief of een piek- en daltarief.

    Het dagtarief ligt iets hoger dan het nachttarief. Het nachttarief geldt vanaf 23.00 uur 's avonds (in sommige regio's al vanaf 21.00 uur 's avonds) en in het weekend.

  • Wat betaal ik komend jaar als in niet inga op het aanbod?

    Wat je gaat betalen als je niet ingaat op het aanbod van het Energiecollectief, kunnen wij moeilijk zeggen. Wij weten niet wat je huidige tarieven en contractsvorm zijn. Je kunt wel de tarieven van het Energiecollectief naast je huidige tarieven leggen. Let op: variabele energietarieven wijzigen twee keer per jaar (in januari en juli). Hierdoor kun je met een variabel energiecontract moeilijk je toekomstige jaarkosten berekenen.

  • Wat zijn netbeheerkosten en zijn deze kosten inbegrepen bij mijn aanbod?

    Netbeheerkosten worden soms ook wel transportkosten genoemd. Netbeheerkosten zijn de kosten die je leverancier namens de netbeheerder aan je doorberekent. Je betaalt netbeheerkosten voor het transport van energie naar je woning toe.

    Netbeheerkosten worden jaarlijks vastgesteld per regio en als je overstapt, verander je niet van netbeheerder. De netbeheerkosten hoef je dan ook niet te vergelijken als je wil overstappen: deze wijzigen immers niet als je van leverancier verandert.

    De netbeheerkosten zijn opgenomen in de jaarlijkse kostenspecificatie die deel uitmaken van het aanbod.

  • Als het btw-tarief of de energiebelasting wordt aangepast, veranderen mijn vaste tarieven dan ook?

    Nee, je vaste tarieven blijven hetzelfde. Toch hebben belastingmaatregelen wel altijd invloed op je energierekening. Je betaalt namelijk altijd btw én energiebelasting over je vaste tarieven.

  • Waarom heeft de Consumentenbond het Energiecollectief opgezet?

    De Consumentenbond wil dat zo veel mogelijk consumenten profiteren van zo laag mogelijke energieprijzen. Dit doen we door de kracht van consumenten te bundelen in het Energiecollectief.

    Hoe meer mensen meedoen aan het Energiecollectief, hoe aantrekkelijker het voor energiemaatschappijen is om deze groep consumenten voor zich te winnen. Dit proberen ze door tijdens veilingen te strijden om de laagste tarieven. Door onderlinge concurrentie ontstaan scherpe aanbiedingen, en daarmee voor de consument dus lagere energierekeningen.

  • Biedt het Energiecollectief uitsluitend groene stroom aan?

    Ja, een voorwaarde voor de leveranciers voor deelname aan het Energiecollectief is een groene stroometiket met uitsluitend stroom met een bewezen herkomst uit wind- en/of zonne-energie, opgewekt in Europa. 

    Het gaat hierbij om groene producten. Indien je niet enkel interesse hebt in een duurzaam product maar ook in een op duurzaamheid gericht leveranciersbeleid kun je het best de Energievergelijker raadplegen en gebruik maken van de daarin opgenomen duurzaamheidsfilters.
  • Kan ik ook meedoen als ik binnenkort ga verhuizen?

    Je kunt ook mee doen als je binnenkort gaat verhuizen. Je kunt het contract dan aanvragen voor de nieuwe woning. Vermeld op het aanvraagformulier dat het gaat om een verhuizing. Houd er rekening mee dat je in geval van een verhuizing zelf een eventueel lopend contract van de oude woning dient op te zeggen. De nieuwe leverancier kent dit adres namelijk niet dus kan de opzegging niet voor je verzorgen.

  • Waar kan ik terecht met klachten over mijn nieuwe energieleverancier?

    Gaat er voor, tijdens of na de overstap iets mis? Neem dan contact met ons op via 088-66 99 088. Of stuur een e-mail naar energiecollectief@consumentenbond.nl. Heb je vragen of klachten over de facturatie? Neem dan rechtstreeks contact op met je energieleverancier.

  • Wat is een kredietwaardigheidscheck?

    Doe je een aanvraag bij een energieleverancier? Dan mag de leverancier een kredietwaardigheidscheck doen. Deze checks worden in de regel door een extern onderzoeksbureau gedaan. Bij deze checks wordt op basis van persoonlijke en statistische informatie bepaald hoe groot de kans is dat jij in de toekomst je energierekening niet kunt betalen. Aan de hand hiervan krijg je een kredietscore. Hoe hoger deze score is, hoe hoger de kans is op wanbetaling (volgens het onderzoeksbureau). Mocht je niet kredietwaardig bevonden worden, dan kan de leverancier om een aanvullende borg vragen voordat ze een overeenkomst met je willen aangaan. Ben je negatief beoordeeld en wil je hiertegen bezwaar maken? Doe dit dan bij het onderzoeksbureau. Op de website van het onderzoeksbureau kun je vinden hoe je bezwaar maakt.

  • Wat is het Contract Einde Register (CER)?

    Het Contract Einde Register is een centraal register waarin alle contracten voor stroom en gas van kleingebruikers zijn opgenomen. Hierin wordt de einddatum van het contract, de opzegtermijn en de leverancier vermeld. Leveranciers hebben toegang tot dit systeem en hebben daardoor inzicht in de contractdata van klanten. Hierdoor kunnen leveranciers de levering probleemloos van elkaar overnemen.

  • Welke energieleveranciers zijn aangesloten bij het CER?

    Na de inwerkingtreding van het nieuwe marktmodel voor energieleveranciers, zijn alle leveranciers met een leveringsvergunnning aangesloten bij het CER.

  • Aan welke eisen moeten energieleveranciers voldoen om mee te mogen doen aan de veiling?

    Om mee te mogen doen aan de energieveiling van de Consumentenbond dienen leveranciers te beschikken over een leveringsvergunning van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Daarnaast worden leveranciers uitgebreid gescreend op kwaliteit van processen en dienstverlening en is een groene stroometiket met uitsluitend stroom met een bewezen herkomst uit wind en/of zon, opgewekt in Europa verplicht.

  • Wat is het verschil tussen het Energiecollectief en de Energievergelijker?

    Met zowel het Energiecollectief als de Energievergelijker kun je geld besparen op je energierekening. Door enkele belangrijke verschillen biedt de Consumentenbond ze toch allebei aan.

    Ten eerste toont de Energievergelijker meer contractvormen dan het Energiecollectief. Daarnaast kun je in de Energievergelijker uitgebreid zoeken op basis van zoekfilters. Zo kun je bijvoorbeeld selecteren op groene of grijze stroom en op de looptijd van het contract. Je kunt energieleveranciers daarnaast vergelijken op mate van duurzaamheid. De Energievergelijker toont duurzaamheidsscores op basis van het stroometiket, het investeringsbeleid en de productie en/of inkoop van de energieleverancier. 

    Bij het Energiecollectief is filteren op duurzaamheid niet mogelijk. De partij(en) die op de veiling het voordeligste bod doen, mogen dit contract aan de inschrijvers aanbieden, ongeacht het investeringsbeleid en hoe de productie en/of inkoop van energie door deze leverancier(s) plaatsvindt. Leveranciers zijn via het Energiecollectief wèl verplicht om uitsluitend groene stroom producten aan te bieden met een bewezen herkomst uit Europese wind en/of zon.

    Ten tweede bevatten de acties uit de Energievergelijker vaak hogere welkomstpremies (een eenmalige korting die wordt verrekend met je jaarafrekening). De eenmalige korting van het Energiecollectief mag maximaal € 100,- bedragen voor het 1-jarig product en € 100,- per jaar voor het 3-jarig product. Daar staat tegenover dat het Energiecollectief juist lagere leveringstarieven heeft. Verbruik je veel energie, dan kunnen lage leveringstarieven een stuk voordeliger zijn dan een hoge welkomstpremie.